7 Nisan 2009 Salı

"İso", bir miras deliliği.



İso vardı... Asıl adını hiç bilmedim, bilemedim. Ya İsmet'di, ya İsmail'di. İbrahim değildi ama. İbrahim olsa İbo olurdu zaten. Sanki İsmet'di adı, öyle bir havası vardı. İsmet isimli olanların nasıl bir havası olur onu da hiç bilmiyorum ben açıkcası. Sadece öyle hissediyorum.

Neyse.

İso, mental olarak normal değildi. Akli dengesi yerinde değildi yani. Herkesin tabiriyle: deliydi. Deli İso. Van'ın delilerinden biriydi. Mental olarak sorunlu olmasının yanında, İso'nun fiziksel problemleri de vardı. Fiziksel olarak da çok sağlıklı değildi; düzgün yürüyemiyor ve konuşamıyordu. Ayaklarında "Cizlavit"denen, bizim çocukken köyde de giydiğimiz ve "Hotto" diye adlandırdığımız lastik ayakkabılardan vardı ama yırtıktı. Üstünde iki kat kazağı, onun üstünde de yamalı bir ceketi vardı İso'nun. Kıvırcık, dökülmüş saçları ile çok acayip bakardı.

İso çok kardeşli bir ailenin çocuğuydu. Özürlerinden faydalanan bir ailenin ferdiydi. İso, her gün eve 20 TL götürmek zorundaydı, dilenerek toplayarak. 20 TL'yi tamamlayamadığı zamanlarda da eve giremiyordu, dışarıda yatıyordu; yaz-kış. Van'da kış ayları da çok soğuk olur. Zaten sadece 2 ay yaz olur Van'da. Neyse, parayı denkleştirip toplayamayınca eve girmesi yasaktı ve üstüne dayak yerdi abileri tarafından. Bazen, bazı esnaflar İso'nun bu duruma düşmemesi için yardım ederdi; mesela 18 TL'de kalınca parası 20 TL yaparlardı ve İso onlara borçlu kalırdı.

İso'nun babası, ölmeden önce elindeki malı mülkü kardeşler arasında paylaştırdı. Ne vardı ne yoktu hiç bilinmez ama bu mirastan İso hak almadı... Hatta, İso'yu da kardeşlerinden birine miras olarak paylaştırdı. İso, miras olarak verilmişti, ayda 600 TL gelir getiren bir mal gibi. Ocak 2009'da Van'a fotoğraf çekmek için gittiğimde İso'yu hiç göremedim. Ölmüştü İso söylenenlere göre. Öldüğünü duyduğum zaman o garip bakışı ve "Ni minyon veer!" lafı geldi aklıma bir an.

İso sadece 1 TL isterdi.

*** Düzenleme: Son aldığım bilgi doğrultusunda bir iyi bir de kötü haberim oldu. İso ölmemiş ve yaşıyormuş; bu iyi haberdi. Kötü haber ise, İso'nun günlüğü 50 TL'ye çıkarılmış.

*** Yeniden öldü söylentileri dolaşıyor, bilemiyorum. Kimi de huzurevinde diyor.

2 yorum: